وب نوشت استاد محمد پیکری

به بسم الله کنم آغاز شعری                     که گیرد بوی خوش از نام لیلی

  • صفحه اصلی
  • آرشیو
  • عناوین مطالب

اشاره هایی کوتاه برای نظرهای بلند (بخش بیست و دوم)

توسط ادمین | جمعه بیستم اسفند ۱۴۰۰ | 14:29

خلق آدم واره ها و الگوهای خودخواه

۱_دلیل طراحی و تولید ربات‌های انسان‌نما و خلق آدم واره ها از سلول‌های بنیادی و با استفاده از علوم مختلف خصوصا علم ژنتیک ، پاسخی به حس صانع بودن انسان به خودش در قالب انگیزه‌های مختلف است که یکی از آن‌ها تولید رفاه بیشتر و دیگری ترسیم کمبودهای بالفعل در شرایط فعلی و توان موجود است و البته عالی‌ترین انگیزه ،خلق الگوی برای کمال انسان به دست خود انسان است که هم خوب است و هم بد . خوب است چون بالاخره حرکتی به سوی کمال است و بد است چون غلبه نفس بر عقل سبب می‌شود الگوی خودخواه و متمایل به نابودگری نسبت‌به غیر خود را تولید کند .

خودشناسی

۲_اگر علم و آگاهی به هرچیزی و اطلاع از هرچیزی به آگاهی شما کمک نکند، جز مانعی برای کمال چیز بیشتری نیست . پس غایت همه علوم ،کمال انسان است و پایه و اساس کمال انسان ،خودشناسی او نسبت‌به خود واقعی اوست .

فرآیندهای ذهنی

۳_دکارت معتقد بود که ذهن انسان غیرمادی است و از ماده‌ی فیزیکی تشکیل نشده درحالی‌که این تلقی غیرمادی بودن ذهن آن‌هم به‌طور مطلق غلط است و باید توجه داشته‌باشیم که ذهن ما از بعد فیزیکی مغز ما به‌طور مطلق منفک نیست . بسیاری از فرآیندهای ذهنی متأثر از فعل‌وانفعالات شیمیایی و الکتریکی مغز است اما این‌گونه هم نیست که ذهن ما اسیر  فرایندهای مغزی باشد بلکه ذهن و روان آدمی بعدی غیر مادی هم دارد که می‌تواند آثار آن‌هم کاملاً ذهنی باشد .

ساختار طبع و کیفیت بشر

۴_ادراک موافق با طبع را لذت، و ادراک مخالف با طبع را رنج و درد و الم می ماند پس در افراد بشر براساس ساختار طبع و کیفیت طبیعت هرکس لذت و رنج‌ها متفاوت خواهند بود، اما در نوع بشر قدر مشترکی از مفهوم لذت و رنج وجود دارد که براساس موافقت و مخالفت طبع سلیم و طبعیت انسان کامل تعریف می‌شود مثل لذت آزادی برای همه انسان‌های سلیم العقل و رنج بردگی برای همه انسان‌های سلیم‌النفس که طبیعت و فطرت انسانی آن‌ها منحرف نشده باشد. پس لذت در این مقام حسن ذاتی دارد و رنج و ناراحتی در این مقام قبح ذاتی دارد، اما در خصوص افراد و انواع نفر به نفر در نوع بشر نسبیت حاکم است و هر کس می‌تواند با تعالی شخصیت و کمال طبیعت خود سطح لذت‌ها و دغدغه‌های خود را ارتقا ببخشد و یا با سقوط شخصیت آن‌ها را تنزل دهد .

فهم موضوع

۵_آدمی در مقام فهمیدن یک موضوع ابتدا آن را تحلیل و سپس تعلیل و آنگاه تعریف می‌کند اما هنگام فهماندن یک موضوع نخست آن را تعریف سپس تعلیل و درنهایت تحلیلش می‌کند.

حذر از بی منطق

۶_از گفتگو کردن با کسی که جز منطق شخصی خودش زیر بار هیچ منطقی نمی‌رود برحذر باشید و اگر مجبور به این گفت‌وگو شدید تنها از بدیهیات پرسش کنید و اگر از شما پرسش کرد شما صبورانه پاسخی مبتنی بر اولیات به او بدهید .

مشاهده افسردگی

۷_«بازم خوبه» این عبارت که درست آن «بازهم خوبه» است اگر در بیان کسی مشاهده شد می‌توان گفت که او در معرض خطر افسردگی و خودکشی نیست ولی برای پیشرفت بیشتر باید از او بخواهیم که از این عبارت هم استفاده کند «حالا بهترم میشه».

پند مثمر ثمر

۸_گاهی یک پند دلسوزانه و صحیح یک دوست جدید از صدها حمایت و طرفداری مادی و معنوی دوستان قدیمی کارسازتر است .

شهرت پرخطر

۹_شهرت دو قسم است یک قسم آن شهرت در میان خواص و اهل تخصص و صاحبان علم و فن و حرفه است و قسم دوم آن شهرت در میان عوام و توده مردم است که عموماً بت پرور و حاشیه پردازند.
 خطر قسم اول مخالفت‌های حسودانه‌ی اهل تخصص تا حد سلب حیات و تبعید و تکفیر و اعلام است و خطر قسم دوم برهم خوردن آسایش در زندگی روزمره و پر کشیدن آرامش از تمام لحظه‌های عمر است. با وجود این دو خطر جدی از هر دو قسم شهرت باید دوری کرد .

جسارت و شجاعت

۱۰_معنای شجاعت فرار نکردن از مقابل حیوان درنده نیست این حماقت است نه شجاعت . شجاعت آنست که اگر در مسئله‌ای اشتباه کردیم و هر کس در هر جایگاهی اشتباهمان را اصلاح کرد از او بپذیریم و شجاعانه در مقابل حق کرنش کنیم و نگران افول اعتبار خود نباشیم .

مشخصات وب
این وبلاگ توسط ادمین و با نظارت استاد محمد پیکری اداره می شود
آرشیو وب
  • آبان ۱۴۰۱
  • مرداد ۱۴۰۱
  • تیر ۱۴۰۱
  • خرداد ۱۴۰۱
  • اردیبهشت ۱۴۰۱
  • فروردین ۱۴۰۱
  • اسفند ۱۴۰۰
  • بهمن ۱۴۰۰
  • دی ۱۴۰۰
  • آذر ۱۴۰۰
  • آبان ۱۴۰۰
  • اسفند ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • خرداد ۱۳۹۹
  • فروردین ۱۳۹۹
  • اسفند ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
  • مهر ۱۳۹۸

B L O G F A . C O M

تمامی حقوق برای وب نوشت استاد محمد پیکری محفوظ است .