وب نوشت استاد محمد پیکری

به بسم الله کنم آغاز شعری                     که گیرد بوی خوش از نام لیلی

  • صفحه اصلی
  • آرشیو
  • عناوین مطالب

اشاره هایی کوتاه برای نظرهای بلند ( بخش هفتاد و یکم)

توسط ادمین | یکشنبه دوازدهم تیر ۱۴۰۱ | 1:34

افراط و تفریط

۱_اگر بشریت نقطه تعادل بین خودخواهی و دیگرخواهی را پیدا می‌کرد، صدها قرن جلوتر از موقعیتی که اکنون در آن قرار دارد زندگی می‌کرد چون عامل عقب‌افتادگی هر انسان یا سقوط در دره خودخواهی یا هلاکت در سراشیبی ازخودبیگانگی و دیگر خواهی مفرط است.

سردرگم

۲_طلبکاری‌های بهانه‌جویان، راهی برای فرار انسان‌ها از وظایف و تکالیف است که بیشتر از افراد خودخواه و زیاده‌طلب سر می‌زند و اشتباه آن‌ها این است که از روی خودخواهی، به‌جای آنکه کوتاهی و بدهی خود را جبران کنند در پس طلبکاری آن را پنهان می‌کنند  .

سقوط

۳_گاهی آرامش و رفاه خانواده از مرز عقلانیت و تدبیر در تربیت عبور می‌کند و به محبت خاله خرسه تبدیل می‌شود و کار به‌جایی می‌رسد که فرزندان حتی در حدود سن نوجوانی به این نتیجه می‌رسند که ترک این رفاه و تشکیل یک خانواده پردردسر جدید امری احمقانه است و زمانی دیگر عده‌ای از جوانان برای فرار از محیط خانواده پدری و مادری تن به ازدواج با همسری نااهل می‌دهند و در نهایت از چاله به چاه سقوط می‌کنند .

خلوص روحانی

۴_روحانی حقیقی خدمت‌گزاری متواضع است که مردم ، رایحه خلوص را از منش او استشمام می‌کنند و صداقت را از رفتار او چشیده و در جوار او احساس امنیت و آرامش می‌کنند . پس آنچه که به‌جز خلوص و صداقت و امنیت و آرامش از یک روحانی نما دیده شود دلیل بر بی‌هویتی و شخص اوست و نه بدی دین .

حس اثربخشی

۵_اثرگذاری و اثرپذیری دو خصوصیت مهم انسان است که به فعلیت رسیدن و تحقق هر دوی آن‌ها می‌تواند احساس رضایتمندی و حس تعالی و کمال را در آدمی ایجاد کند .

ارزش و بهای خویش

۶_انسان‌ها بهای زیادی را پرداخت می‌کنند تا توجه بخرند .

هدایت خلق

۷_تنها سه محدودیت در روش هدایت مهدی ارواحنافداه در هدایت خلق وجود خواهد داشت : ۱-مشیت الهی ۲- اذن خداوند ۳-اراده‌ی پروردگار . چون حضرت کارآمدترین وسیله هدایت برای خدایی است که یهدی من یشاء الی صراط مستقیم‌. پس حتی قابلیت قابل هم جزو این محدودیت‌ها نیست ، یعنی اگر حکمت الهی اقتضا کند مشیت او و اذن او و اراده او تعلق بگیرد ،مهدی هادی همه است .

رهایی در برابر آرامش

۸_خود را از طمع مالکیت نسبت‌به دیگران و قرار دادن فعل آن‌ها در مسیر اراده خود آزاد کنید، آنگاه به آرامشی می‌رسید که هرگز معادل ندارد .

قوی ترین انگیزه

۹_بسیاری از کارهایی که آدمی برای انجام آن‌ها در حالت عادی هیچ انگیزه‌ای ندارد و به سمت آن‌ها نمی‌رود، وقتی‌که موردنظر و تقاضای معشوق او قرار می‌گیرد با انگیزه و هیجانی تمام و اراده‌ای راسخ به انجام قیام می‌کند و برای آن کارهای مدنظر معشوقش در صورت لزوم سختی‌های فراوانی را تحمل می‌کند. پس مراقب باشید که کدام معشوق را از میان همه آن‌هایی که جلوه می‌کنند برمی‌گزینید چون تمایل او دلیل افعال شماست و افعال شما شب و روز و تمام عمر شما را می‌سازد .

پذیرش با چشم باز

۱۰_ با چشم باز حرف‌های چشم‌بسته نزنید و واقعیت‌ها را آن‌طورکه هستند بنگرید و آن‌گونه که تمایل دارید آن‌ها را تحلیل نکنید. دلایل و علت‌های هر معلولی بیش‌از آن‌چیزی است که شما می‌پندارید .

اشاره هایی کوتاه برای نظرهای بلند ( بخش هفتادم)

توسط ادمین | یکشنبه دوازدهم تیر ۱۴۰۱ | 1:17

گم کرده

۱_خوش‌طعم ترین خوردنی‌ها و گواراترین نوشیدنی‌ها و فاخرترین پوشیدنی‌ها برای عاشقی که معشوق خود را گم‌کرده است نوک سوزنی ارزش ندارد .

دل به دریا زدن

۲_دریا مخزن چیزی است که حیات هرچیزی بسته به آنست.
 یعنی آب و ساحل همان جایی است که ما از تعلقات زمین خاکی دل می‌بریم و دل به دریا می‌زنیم پس سواحل هم محترم اند.

تخریب زندگی

۳_فهم و ادراک فرزندان از طریق سخن و راهنمایی پدر و مادر حاصل نمی‌شود بلکه تدریجاً و به وسیله خراب کردن زندگی آن‌ها حاصل می‌شود .

اهل تقوی

۴_همچون شیخ مفید، مفید بودن محتاج به عنایت امام‌زمان ارواح من سواه فداه است و برای قرار گرفتن در منظر نظر و عنایت حضرتش راهی جز این وجود ندارد که اهل تقوی باشیم .

کمال و تکامل

۵_به هر موضوعی به اندازه ی ارزش همان موضوع بپردازید و کمتر و بیشتر از آن به معنای بی ارزش بودن خود شما خواهد بود و به خاطر داشته باشید که شما تنها برای یک موضوع آفریده نشده اید و کمال ایده ال شما ،درتکامل همه جانبه شماست.

مردانگی و زنانگی

۶_بعضی‌ها نرند و نه مرد و برخی‌ها ماده اند و نه زن.
 مردانگی و زنانگی انسان، یک مقدمه واجب دارد و آن انسانیت است و دو مسئولیت متفاوت دارد که یکی مرد بودن و دیگری زن بودن است.
یک مرد واقعی می‌تواند پدر، پسر و برادر خوبی باشد و یک زن واقعی می‌تواند مادر، دختر و خواهر خوبی باشد پس هر نری مرد نیست و هر ماده ای زن نیست .

تداوم زندگی مشترک

۷_در فرهنگ ما و بسیاری از کشورها دو فرد مستقل و آزاد و مختار با یکدیگر ازدواج نمی‌کنند بلکه دو خانواده با هم ازدواج می‌کنند. پس هنگام انتخاب همسر خانواده او را در نظر داشته باشید چون بعد از ازدواج و از همان شب نخست و صبح عروسی اطرافیان همسر شما و خود شما هستند که زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند و شما در صورت تصمیم به تداوم زندگی چاره‌ای جز تحمل ندارید  .

ارزش کاذب

۸_موقعیت پول در دنیای امروز به‌گونه‌ای است که در مقابل هرچیزی که قرار می‌گیرد یا ارزش واقعی آن را نابود می‌کند یا ارزشی کاذب و پوشالی برای آن ایجاد می‌کند . خردمندان جوامع بشری بالاخره مجبور می‌شوند به سرنوشت پول و بلایی که بر سر انسان می‌آورد فکر کنند .

چشیدن طعم تلخ

۹_بدی کار بد را زمانی‌که از دیگران سر می‌زند می‌فهمیم و تا زمانی‌که از خود ما سر می‌زند برای عمل به آن صدها دلیل داریم و تمام راه‌ها برای ادراک زشتی آن بسته‌است الا چشیدن طعم تلخ نتیجه آن .

عاری از جفا

۱۰_داناترین دانایان همان انسان کامل آخرالزمان است که دانشجوی حقیقی و دانشمند واقعی، دانش راستین او را طلب می‌کند چراکه دانش او از خطا عاری و از جفا خالی است .

اشاره هایی کوتاه برای نظرهای بلند ( بخش شصت و نهم)

توسط ادمین | پنجشنبه نهم تیر ۱۴۰۱ | 18:16

حیات انسانی

۱_آیا بدی‌های قرون وسطی به دلیل تغییر شکل در روابط اجتماعی و ظاهر حیات انسان‌ها تکرار ناپذیر است؟ یا انسانی که قرون وسطی را پدید آورد هنوز هم روی زمین زندگی می‌کند ؟

مسئولیت خویش

۲_کارهای شخصی شما بخشی از بار زندگی دیگران نیست. پس از مسئولیت‌های خود فرار نکنید و به یاد داشته باشید همه‌چیز در زندگی شما به‌عهده خود شماست پس تنها از خود و فقط از خود متوقع باشید .

تقلیدها و تمایلات و بهانه ها

۳_تقلیدهای رفتاری به دلیل تمایلات روانی شکل میگیرند و تمایلات روانی هم به دلیل وجود بهانه های بیرونی و هم به علت وجود قابلیت های درونی پدید می آیند،ما میتوانیم هردو را کنترل و تربیت کنیم.

الگوی کامل

۴_پیامبری که انسان کامل است فلسفه وجودی‌اش تنها الگو بودن برای نوع انسان‌ها نیست، بلکه اصل وجود و خلقت او برای آفریدگار موضوعیت دارد و هرگز عجیب نیست که خلقت او مقصد اعلی در میان همه مقاصد خالق حکیم باشد.

قدرت تصمیم‌گیری

۵_تصمیم‌گیری‌های فردی را جمعی و تصمیم‌گیری‌های جمعی را فردی انجام ندهید چون هرگز یک به‌جای یک جمع، پاسخ‌گو نیست و هرگز یک جمع بدبختی یک فرد را به‌عهده نمی‌گیرند حتی اگر آن جمع، جمع انبیا باشد.

ظلم به نفس

۶_عذرخواهی کردن هنگامی‌که عمیقاً به‌اشتباه خود پی برده‌اید و قصد جبران دارید یک مهارت عالی در روابط اجتماعی است. اما اگر به‌خاطر گریز از مهلکه و تنها برای تغییر شرایط موجود باشد یک فریب دوطرفه است، هم فریب طرف مقابل که صد البته نفاق است و هم فریب خود که ظلم به نفس است.

گذشت و مهربانی

۷_ازآنجایی‌که مهدی سلام الله علیه مظهر اتم خدای مهربان است، عنایات او عام و گذشت او بر بی‌وفایی ها غلبه دارد و هر کس که بیشتر به این اوصاف متصف باشد نسبت‌به خداوند عبد تر و نسبت ب امام عصر شیعه تر است .

نشانه خودخواهی

۸_از نشانه‌های خودخواهی این است که بدی‌های خویشان و دوستان خود را کم‌اهمیت و حسن آن‌ها را بزرگ‌تر می‌بینیم ولی عیب غریبه‌ها را فاجعه و حسن آن‌ها را اتفاقی یا کم‌ارزش وانمود می‌کنیم. پس عینک خودخواهی سبب می‌شود که واقعیت‌ها را دگرگون و تحریف‌شده بنگریم .

نشاط زندگی

۹_یکی از مشترکات آل‌الله علیهم صلوات الله این است که پرشور و بانشاط شمع فروزان حیات گشتند .

گوهر اخلاص

۱۰_یک بسیجی گوهری در سینه دارد که یک سیاست‌باز متظاهر از آن محروم است . گوهری که جز نور اخلاص از آن ساطع نمی‌شود .  

اشاره هایی کوتاه برای نظرهای بلند ( بخش شصت و هشتم)

توسط ادمین | پنجشنبه نهم تیر ۱۴۰۱ | 17:50

مسلمان شیعه

۱_طعم اخلاق یک مسلمان شیعه باید حکایت از حلاوت خلق محمدی داشته باشد و صبر و حسن رفتار امام حسن مجتبی را تداعی کند . دراین‌صورت است که افتخاری بالاتر از مسلمان شیعه بودن نیست .

رهنمون بهشت

۲_جسم امام هشتم علیه‌السلام را مسموم کردند و به شهادت رساندند اما هدایت‌های ماندگار او تا صبح قیامت، انسان‌های مؤمن و شیعیان عامل را از جهنم جهالت‌ها نجات می‌دهد و به بهشت دانایی‌ها رهنمون می‌سازد چون او عالم آل‌محمد صلوات الله و سلامه علیه است .

نیازهای حقیقی

۳_نیازهای ما دو دسته‌اند یکی نیازهای واقعی و دوم نیازهای خیالی. یکی از وجوه تمایز این دو نیاز این است که نیاز واقعی وقتی برآورده شود، زندگی ما را می‌سازد ولی نیاز خیالی حتی اگر برآورده شود، سرمایه عمر و برخی نعمت‌های مهم دیگر را هدر می‌دهد و با وجود برآورده شدن، نقش مثبتی در زندگی ما ندارد اما ما آن را نیاز مهم تلقی می‌کردیم. مهم‌ترین نیاز واقعی ما نیاز شناخت امام‌زمان علیه‌السلام است چون انس با او ما را از جاهلیت دور می‌کند و ظهور او عطش ما را به عدالت سیراب می‌کند و هجرت به سوی نور را ممکن می‌سازد .

ترک هوس

۴_تنها با ترک هوس‌های حیوانی می‌توان خدمت به خلق را تجربه کرد و الا شما هم ظالم خواهیم بود.

کفایت عقل سلیم

۵_عقل سلیم حکم می‌کند که احتمال وجود قیامت و حساب و کتاب و میزان بهشت و جهنم برای آنکه باری به هر جهت زندگی نکنیم کافی است .

زندگی در عمق عشق

۶_عشق را باید زندگی کرد، معنی کردن آن عاشقی نیست.

رویای آزادی

۷_رؤیایی که در سر دارم را با هزار موهبت اطراف خود عوض نمی‌کنم، منظورم رؤیای زیبای آزادی است  .

مظلوم کوته بین

۸_کوته‌بینی یعنی پافشاری در رسیدن به لذت‌های گذرا و هزینه کردن عمر درپی شهوات آلوده به ظلم .

قدردانی

۹_ تدین خالی از معرفت، آدمی را به موجودی منفعل و مسلوب الاراده و مفقود الاختیار تبدیل می‌کند. پس باید به مقدمه علم و معرفت که کتاب و کتاب‌خوانی است بها بدهیم و دراین‌میان قدر کتاب‌های نگاشته شده توسط خردمندان متدین مثل مرحوم حکیم علامه و عارف جامع مرحوم آیةالله سید محمدحسین طباطبائی را بدانیم .

سرچشمه هدایت بقیة الله

۱۰_عشق به سرچشمه‌ی هدایت که خداوند ذوالجلال و الأکرام است، شهد انتظار ظهور انسان کامل یعنی امام‌زمان روحی فداه را به کام جان مشتاق منتظران می‌ریزد چون وجود نازنین آن حضرت، بقیة الله است .

اشاره هایی کوتاه برای نظرهای بلند ( بخش شصت و هفتم)

توسط ادمین | پنجشنبه نهم تیر ۱۴۰۱ | 17:10

وجوه متفاوت آدمی

۱_اصناف مختلف مردم مشترکاتی دارند که بعضی از جنبه‌های مثبت و برخی از جنبه‌های منفی را شامل می‌شود پس نباید در هیچ صنفی کسی را مطلق فرض کنیم .

شکرگزاری

۲_از وقایع تا حقایق ره دراز است 
    تفاوت‌ها عیان و دلایل پر ز راز است 
    برادر جان مکن غفلت ز مستی 
    مسیر بندگی راه نماز است 

( این عبارت در زیارت اربعین و هم در زیارت جامعه کبیره عینا تکرار شده است )

۳_یکی از درس‌های بزرگ زیارت اربعین سالار شهیدان سلام الله علیه این است که حق و باطل در یک جا جمع نمی‌شود چون در زیارت جامعه نیز می‌خوانیم که : کسی که با شماست، با شماست نه با دشمن شما « فمعکم معکم لامع عددکم »

امراز زیبایی به از زشتی

۴_همچون کفتار به‌دنبال ضعیف‌ها و ضعف‌های اطرافت نباش و ارتزاق خود را در چرک رفتار و گفتار دیگران جستجو نکن. عالم هستی به‌اندازه‌ی لازم و کافی زیبایی دارد که تو را خیره کند و به تسبیح آفریدگار وادارت سازد پس بلندگوی زشتی‌ها نباش .

اخلاص و عمل

۵_ورق‌های عمر عالمان حقیقی، با قلم عمل و جوهر اخلاص نگاشته شده‌است .

جمعه سبز

۶_جمعه یعنی لحظه‌ی سبز وصال
    جمعه یعنی شهد شیرین کمال
    جمعه صبح صادق دل‌دادگی است
    جمعه یعنی وقت دیدار جمال 

قضاوت و ظاهربینی

۷_قضاوت ما درباره هرچیزی به میزان آگاهی ما از آن چیز بستگی دارد، پس تا زمانی‌که تنها به‌ظاهر چیزی دسترسی داریم درباره آن قضاوت نکنیم چون ده‌ها و صدها دلیل نادیده در پس آن ظاهر است که ما از اکثر آن‌ها بی‌خبریم .

صفت شیطانی

۸_شیطنت صفتی است که هر کس به آن متصف باشد شیطان است .

تظاهر به نیکی

۹_حسن فرهنگ عمومی در کشور ما این است که عیب‌های فرهنگی در جامعه ما استثناپذیر نیست و کسی نمی‌تواند کسی را به چیزی متهم کند درحالی‌که خود، آلوده به آن نباشد مثل بیماری فراگیر تظاهر و ویترین سازی .

برنده یا بازنده

۱۰_کسی که خود را فقط وقف خود کرده‌است بازنده است همچنان که اگر کسی خود را تنها وقف یک معشوق نماید او نیز بازنده است.
 برنده کسی است که بین خودخواهی و دیگرخواهی تعادل ایجاد کند و البته عشق امر دیگری است مشروط به آنکه معشوق لیاقت عشق را داشته باشد .

اشاره هایی کوتاه برای نظرهای بلند ( بخش شصت و ششم)

توسط ادمین | پنجشنبه نهم تیر ۱۴۰۱ | 16:56

جسارت ترک کردن

۱_کمترین کاری که در قبال آدم نمک‌نشناس و قدرنشناس می‌توان کرد این است که به انجام وظایف شرعی و قانونی خودت اکتفا کنی، اما ایده‌آل‌ترین اتفاق این است که در دنیایی زندگی کنی که آن آدم نمک‌نشناس در آن دنیا نیست.

انرژی

۲_صادرات مملکت وجود عده‌ای، فقط و فقط انرژی منفی است . برای آنکه شما از سمت آن‌ها وارداتی نداشته باشید لازم است که تمام سعی خود را برای صادر کردن انرژی مثبت بکار گیرید .

منع گناه

۳_هیئت رفتن و در مجالس اهل‌بیت علیه‌السلام شرکت کردن نیز مانند نماز خواندن است که مؤمن را از بدی‌ها نهی می‌کند ولی او را مجبور به ترک گناه نمی‌کند و مانع مؤمنی که تصمیم گرفته گناه کند نمی‌شود، چون فرمود: إن الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر و نفرمود: تمنع و عن الفحشاء و المنکر .

میانجی گر خویش

۴_مقبولیت نزد امام عصر ارواحنافداه نشانه‌هایی دارد که یکی از آن‌ها تأییدیه‌ای است که دل شما به خود شما می‌دهد. آیا شما خودتان خودتان را تایید می‌کنید ؟

یکی برای همه

۵_پیوند اعضای یک خانواده به گونه‌ای است که بد خلقی هر یک ، زندگی همه را سیاه می‌کند خصوصا بدخلقی مادران که باید چشمه‌ی جوشان محبت ،چشم‌پوشی و امید باشند .

تجربه را تجربه کردن خطاست

۶_بعضی چیزها به تجربه کردنش نمی‌ارزد و بهتر است که انسان از تجربه دیگران استفاده کند و خودش بابت بدست آوردن نتیجه هزینه گزاف نکند .

فریب

۷_گاهی یک ظالم دروغ‌گو با شعار عدالت‌خواهی، دیگران را فریب می‌دهد و این اوج خلاقیت انسان در مسیر جهنم است .

کوله پشتی

۸_در روزگاری که ما زندگی می‌کنیم اکثر دانشجویان کوله‌پشتی دارند. آیا می‌دانید در کوله خود چه چیزی حمل می‌کنند؟ این‌ها را : لوازم آرایش، برس و شانه، ادکلن و عطر، واکمن گوشی یا آی‌پد و هندزفری و البته خوراکی و گاهی هم یک کتاب رمان برای‌آن‌که طوری دستشان بگیرند که دیگران ببینند و نه آن که به‌دقت بخوانند. آیا به‌نظر شما نباید به حال این دانشجویان و به حال دانش، خون گریست ؟

آماده می شویم

۹_امیدی که ما به ظهور منجی یعنی حجةبن‌الحسن المهدی صلوات‌الله‌علیه داریم، در گرو تحقق امید او به آمادگی یعنی به آماده شدن ماست پس بیایید آماده شویم .

شرط تعادل

۱۰_تعادل مهم‌ترین شرط کمال است .

اشاره هایی کوتاه برای نظرهای بلند ( بخش شصت و پنجم)

توسط ادمین | یکشنبه پنجم تیر ۱۴۰۱ | 2:20

درک اندوه

۱_تا سختی و ابتلائی گریبان خود انسان را نگیرد نمی‌تواند وسعت و عمق درد و اندوه آن سختی و ابتلاء را درک کند .

دعای خیر

۲_پست‌ترین دزدان جنایت‌کار بانکدارانی هستند که با نام عقود شرعی زندگی مردم را به یغما می‌برند و عالی‌ترین دعایی که می‌توانم برای کسی بکنم این است که خداوند زندگی او را از شر نظام بانکی محافظت کند .

نتیجه رفتارمان

۳_گاهی نتیجه‌ای که پدرهای بد از رفتارشان نسبت‌به فرزندان می‌گیرند درنهایت بهتر از نتیجه‌ای است که پدرهای خوب از رفتارشان می‌گیرند، چون سوءاستفاده کاری است که بنی‌آدم از سن کودکی و پیش‌از بسیاری از کارهای دیگر یاد می‌گیرد .

امکان جبران

۴_جبران های متداولی که ما را بدعادت می‌کند همیشه به‌راحتی امکان‌پذیر نیست و گاهی غیرممکن و گاهی با هزینه چندین برابری و همراه با سختی‌های فراوان امکان‌پذیر می‌شود .

اندوه

۵_حافظ که قدح به دست گیرد، اندوه ره فرار گیرد 

مقصود استاد

۶_استادی یک ظاهر دارد و دو باطن .
ظاهر استادی عبارت از: نظم،ادب، روش تدریس و کیفیت شخصیت استاد است و اولین باطن استادی : عمق درک استاد از موضوعی است که تدریس می‌کند و دومین باطن استادی: انگیزه و قصد او از تدریس است که ذات صدور تدریس اوست .

کمترین خطا

۷_انسان‌های ظاهر ساز برای حفظ ظاهر همه کار می‌کنند که کمترین آن دروغ گفتن است .

انصاف و وجدان

۸_آرزوهای ما دو دسته‌اند آن‌هایی که به صلاح ما هستند و آن‌هایی که به صلاح ما نیستند. شما الان وقت و انرژی خود را برای کدام صرف می‌کنید ؟ اگر در انتخاب محتاج به کمک بودید از انصاف و وجدان خود کمک بگیرید .

ذکاوت به وقت و بی وقت

۹_ناقص‌الخلقه ترین انسان‌ها ناقص‌العقل ها هستند که دل‌هایی پاک دارند اما انسان‌های باهوش و با ذکاوت گاهی از هوش و ذکاوت خود برای مخفی کردن ناپاکی‌های خود استفاده می‌کنند .

حدفاصل بین خلق خوش و خلق بد

۱۰_آیا به این‌موضوع فکر کردید که هنگامی‌که بداخلاق هستید و هنگامی‌که خوش‌اخلاق هستید چه تفاوتی در نتیجه برای شما حاصل می‌شود؟ حیف است که به این‌موضوع فکر نکنید .

اشاره هایی کوتاه برای نظرهای بلند ( بخش شصت و چهارم)

توسط ادمین | شنبه چهارم تیر ۱۴۰۱ | 0:51

جهل و غفلت

۱_از مصادیق سخن ذات ذوالجلال که آدمی را ظلوم و جهول معرفی فرموده‌است، جهل به مقام و منزلت ولی‌الله اعظم امام‌زمان ارواح من سواه فداه و ظلم به او در زمان غیبتش با غفلت از ذکر نام اوست .

ارزشمندی انسان

۲_آرمان‌خواهی، صنعتی است که ارزشمندی آن به جنس و کیفیت آرمان یک انسان بستگی دارد و خردمندی و سلحشوری در کنار هم موجب مرغوبیت جنس آرمان آدمی و باعث بالا رفتن کیفیت آن است .

مولاعلی

۳_مولوی شد محو شمس و شمس عشق من علی است 
    او خراب یک ایاز و من خراباتم علی است
    نیست در هر غیرمعصومی صفایی چون صفای مولوی
    لطف عصمت در بیان پاک مولایم علی است 

طبیعت کودک و سالمند

۴_کودک و سالمند هر دو انسان‌اند با طبیعت و مقتضای متفاوت از سوی خود، اما هر دو مستحق احترام و تکریم از سوی میان سالان بالغ و با شعور و توانا.

لازم و ملزوم

۵_حرکت و بقا لازم و ملزوم اند همچنان که سکون و فنا ملازم یکدیگر اند .

آگاه شدن

۶_بلند همتی یعنی دست کشیدن از کوته‌بینی .

حرص و طمع

۷_قیامت زودرس گریبان کسانی را می‌گیرد که حرص و طمع آن‌ها شدت پیدا می‌کند و آن‌ها را در ورطه تخاصم می‌غلتاند درحالی‌که گاهی از یک خانواده و هم‌خون اند.

اعمال ناب انسانی

۸_عبادت و مناجات با قاضی الحاجات همچون سایر اعمال آدمی محتاج علم و شناخت نسبت‌به آداب و محتوای آن است و انبیا و اولیای الهی صلوات‌الله‌علیهم اجمعین، معلمین این عمل ناب انسانی هستند و دراین‌میان زین‌العابدین امام سجاد علیه‌السلام خورشیدی فروزان است که خوش می‌درخشد .

درمان به جا

۹_حیوان ناطقی که نطق یعنی استعداد اندیشیدنش ضعیف باشد، بعد حیوانی او در مملکت وجودش غلبه می‌کند و حاکم روز و شب می‌شود و کارش به‌جایی می‌رسد که جسم حیوانات را درمان می‌کند درحالی‌که خود از انواع بیماری‌های روحی و روانی رنج می‌برد.

صفای روستا

۱۰_طبیعت روستا از این جهت که صفای مردمانش غلبه دارد بر هر کمبودی، طبیعتی مطلوب است  .

اشاره هایی کوتاه برای نظرهای بلند ( بخش شصت و سوم)

توسط ادمین | شنبه چهارم تیر ۱۴۰۱ | 0:33

شعر پاک

۱_شعر، فوران چشمه‌های احساس شاعر است و شاعرانی که احساسات پاک، باورهای پاک، نگاهی پاک، فهمی پاک و زبانی پاک داشته باشند گنجی ارزشمندند .

نور

۲_نور ساطع از زمین قتلگاه
    اجتماع نور خورشید، نور ماه

درخشش

۳_یک طرف پرتو فشان نور حسین 
    سمت دیگر می‌درخشد صورت عباس ماه 

امام زمان مصلحی بی مثال

۴_اصلاح بسیاری از مصلحان،مقرون به رضایت مخاطبان نیست ولی امام‌زمان ارواحنافداه، مصلحی بی‌مثال است که صلاح امت و رضایت آن‌ها را جمع می‌کند و اصلاح جهانی او مشتمل بر صلاح و رضاست. به‌همین دلیل در دعای ندبه می‌خوانیم: أین مؤلف شمل الصلاح و الرضا 

شهیدان دفاع مقدس

۵_قداست دوران دفاع مقدس برخاسته از قداست آه مظلومان ، خروش مخلصانه‌ی مجاهدان، ناله‌های جان‌سوز مجروحان ،ضجه‌های دل‌خراش پدران و مادران اسیران و مفقودان و شهیدان و زمزمه‌های نجوای آخرین لحظه‌های پر گشودگان به سوی خداست .

سه موقعیت

۶_گذشته،حال و آینده ما با وجود جدایی از هم بر یکدیگر اثر گذارند و ما هرگز موجودی مستقل از این سه موقعیت، زمانی‌که شخصیت ما را ساخته یا می‌سازند، نیستیم اما می‌توانیم برای تعالی بیشتر و جبران کاستی‌ها با نیروی هم‌افزایی از توفیقات و توانایی‌های خود هنگامی‌که بین آن‌ها پیوند ایجاد می‌کنیم بهره‌های بیشتری برده و اهداف بالاتری را تحصیل کنیم .

قضاوت

۷_اگر کسی علم قضاوت را به‌خوبی فرا بگیرد اولین عملی که نباید انجام دهد قضاوت است مگر از باب تکلیف شرعی .

مسیر مترادف

۸_عقل و دین با هم دشمنی ندارند بلکه در مسیر هم و همراه هم و از یک مبدا و به سوی یک مقصد در حرکت‌اند اما سوءاستفاده کنندگان از هر یک، آن دیگری را مانع راه سعادت و قاطع طریق کمال معرفی می‌کنند.چه برخی متدینان متظاهر، عقل را و چه بعضی مدعیان عقلانیت ،دین را .

قدر نعمت

۹_معنای در لحظه زندگی کردن این است که نه افسوس گذشته را بخوریم و نه نگران آینده‌ای باشیم که نیامده‌است. بلکه در همان لحظه که نعمت زنده بودن را داریم از سایر نعمت‌هایی که در دسترس ماست بهترین استفاده را بکنیم .

سخن عشق

۱۰_زندگی انسان‌ها هنگامی آباد و عمرشان آبادان است که با نگاه حق‌جو به اطراف خود بنگرند و با معیار عقلانیت سخن بگویند و تنها با پای عشق قدم بردارند و از میان تمام اصوات محیط، فقط و فقط صدای سخن عشق را به گوش جان بشنوند و بس .

اشاره هایی کوتاه برای نظرهای بلند ( بخش شصت و دوم)

توسط ادمین | چهارشنبه یکم تیر ۱۴۰۱ | 1:47

ظالم و مظلوم

۱_دلیل زور بازوی ستمگران، دست‌های ضعیف ستم کشان است .

ضعف انسان

۲_لطف بیش‌از حد، لطف نیست نوعی باج دادن است و کسی باج می‌دهد که یا نقصانی در اوست که از وجودش و علنی شدنش رنج می‌برد یا ذاتاً احمق است و یا از فرط محبتش، حماقت بر او عارض شده‌است .

حرکت و برکت

۳_اگر آرزو کردن کافی بود، اکنون همه مردم کره زمین متخصص، قهرمان، غنی و سربلند بودند و این‌گونه نبودند ولی آن‌چیزی که آرزو را به هدف و هدف را به برنامه و برنامه را به نتیجه تبدیل می‌کند عمل است .

کوردل

۴_کوردل وصف کسی است که به دلیل حجم خودخواهی و کج بینی، قلبش چنان کوچک شده‌است که جایی برای دوست داشتن ندارد و تنها لذت او در نابودی هرکسی است که با او هم‌عقیده نباشد.

محرومیت

۵_یکی از امتیازات مهم هنر هفتم، ایجاد اشتغال و رونق گردش مالی با محوریت سینماست که متأسفانه کشور ما از حجم گسترده بازار شغلی سینما و گردش مالی آن محروم است و امتیاز مهم‌تر هنر هفتم که فرهنگ‌سازی است، محرومیت بزرگ‌تر کشور ماست.

اولویت بندی

۶_صرف همت واقعی در یک موضوع، مستلزم انصراف توجه آدمی از سایر موضوعات اطراف اوست.

بقیه الله

۷_مهدی نه افسانه است و نه اسطوره، او نه ابرانسان است و نه انسان جهش‌یافته و نه حتی امید فریبنده برای شیعیان وظیفه‌نشناس. او که جان‌ها فدایش باد فقط و فقط بقیه الله است.

نتیجه ی معکوس

۸_تربیت‌های تحمیلی که توأم با اجبار و اکراه است درنهایت نتیجه‌بخش نیست و چه‌بسا نتیجه آن معکوس است .

قدم مثبت

۹_کسی که می‌خواهد پای خود را بر فراز بالاترین قله‌های افتخار جهان بگذارد باید قدم اول را در خانه خود بردارد .

حافظه امن

۱۰_افرادی که با کمک قدرت حافظه تمرین می‌کنند که بازنمایی‌های ذهنی را در موضوعات کم‌اهمیت تقویت کنند، درحقیقت خود را برای رویارویی با موقعیت‌های پراهمیت ناشناخته‌ای که در آینده انتظار آن‌ها را می‌کشد آماده می‌کنند و به‌طورقطع موفق‌تر اند. پس به بهانه‌های مختلف هرچند کوچک از نعمت حافظه استفاده کنید .    

اشاره هایی کوتاه برای نظرهای بلند ( بخش شصت و یکم)

توسط ادمین | چهارشنبه یکم تیر ۱۴۰۱ | 1:29

فهم تابان

۱_حتی اندکی نور هم برای خواندن و فهمیدن یک کتاب خوب کافی است، اما بسیاری از کسانی که زیر نور خورشید فروزان و ماه تابان عمر خود را سپری می‌کنند نه می‌خوانند و نه می‌فهمند. اگرچه خواندن و فهمیدن لزوماً به‌معنای درست رفتار کردن نیست .

کتمان نبوت

۲_قومی که حضرت مسیح علیه السلام را انکار می کردند همان یهودیان لجوج و عنودی بودند که معجزات حضرت موسی علیه السلام را هم در اندک زمانی منکر می شدند و فراموش می کردند و بهانه ای جدید برای کتمان نبوت و رسالت او می جستند، اکنون چه چیزی باعث شده است که اکثر آن ها مسیحی شوند و اکثر مسیحیان حامی و پشتیبان آن ها شده اند؟

ناظر کردار

۳_رفتار ما در عصر غیبت امام عصر ارواح من سواه فداه باید متناسب با عصر ظهور او باشد چون او از نظرهای ناپاک و غافل و بی‌لیاقت ما غایب است ولی هرگز ما از منظر پاک و مهربان او غایب نبوده و نیستیم و همواره در محضر او زندگی می‌کنیم و او ناظر بر رفتار ماست .

خشم فروخورده

۴_کظم غیظ تمرین می‌خواهد و امام کاظم علیه‌السلام معلم و الگوی فروخوردن خشم است. آیا ما شیعه او هستیم و این وظیفه را تمرین می‌کنیم ؟

غفلت

۵_یکی از گناهان رایج بین نوع بشر در مسیر کمال روحی و طریق وصول الی‌الله، متوقف شدن پشت علائم نصب‌شده در طول راه است. آری ما انسان‌ها موجوداتی هستیم که گاهی راهنمایان خود را که رسالت آن‌ها نهی از پرستش غیر خداست می‌پرستیم و از خداوند بازمی‌مانیم .یاللعجب 

خودت باش

۶_انگلیسی نباش حتی اگر انگلیسی هستی. این بهترین راه بهتر بودن است .

تعاون وتعامل

۷_فرهنگ کار تیمی و تعاون در امور نیک، محتاج آموزش و تمرین از سنین کودکی و نوجوانی است .

غرور نابجا

۸_خودخواهی نوع بشر، به او اجازه نمی‌دهد که بفهمد خالق بشر و هستی آفرین پیامبر و خانواده‌اش را گل سرسبد آفرینش قرار داده‌است .

پنج اصل اهل بیت

۹_اگر یک خانواده شیعه بخواهد حقیقتاً براساس تعالیم اهل‌بیت علیهم‌السلام شکل بگیرد و قوام یابد باید پنج اصل در آن خانواده رعایت شود:
۱- اصل توحید که لازمه آن نفی همسرپرستی، فرزند پرستی، قبیله پرستی و خداپرستی است.
۲- اصل تحول که به‌معنای محبت دو طرفه است و جاده هیچ‌کسی یک‌طرفه نیست.
۳- اصل احترام متقابل که حریم افراد را در کنار حریم جمع خانواده حفظ می‌کند.
۴- اصل تفاهم که باعث می‌شود هر کسی سعی کند دیگری را بفهمد و با بهترین روش بفهماند.
۵- اصل تعامل که به‌معنای پیش‌قدمی و همقدمی متقابل در امور گوناگون زندگی مشترک است .

خیال من

۱۰_عکس رخ ندیده ات
     کی رود از خیال من
     پادشه لطف و صفا
     رحم نما به حال من 

اشاره هایی کوتاه برای نظرهای بلند ( بخش شصتم)

توسط ادمین | چهارشنبه یکم تیر ۱۴۰۱ | 1:11

اثربخشی مثبت

۱_دو دسته انسان موثر و ذی نفوذ را سراغ دارم . یک دسته آدم های صاحب نام و مشهوری که اکثر اطرافیان نزدیک آن ها متلاشی، نابود و آزرده اند و دسته دوم افراد معدود غیر مشهوری که از شهرت گریزان اند اما تاثیر آن ها بر اکثر اطرافیانشان مثبت و سازنده است. مهمترین تفاوت این دو دسته در صداقت آن هاست.

هم اندیشی

۲_یکی از توهم‌های مهمی که همواره همراه همه ماست توهم هم‌اندیشی دیگران با ماست پس این خطاست که این‌گونه فکر کنیم دیگران مثل ما به چیزی که فکر می‌کنیم فکر می‌کنند و آن‌گونه که ما فکر می‌کنیم فکر می‌کنند. ماجرا از این قرار است که تمام انسان‌ها حق دارند از بین تمام موضوعات در چیزی که تمایل دارند اندیشه کنند و مجبور نیستند مثل ما فکر کنند .

افکار طمعکارانه

۳_انسان‌های طمع‌کار دو دسته‌اند. اکثریت آن‌ها ترسو و اقلیتی از آن‌ها سر نترس دارند و گروه اول خطرناک‌تر است چون دائماً برای رسیدن به مقصود خود فتنه می‌کنند و توطئه‌چینی برای آن‌ها سهل و آسان است. اما گروه دوم نیت طمعکارانه خود را به‌راحتی آشکار می‌کنند و با قلدری مقصود خود را طلب می‌کنند و به‌هرحال هر دو گروه زیان کند .

معشوق سزاوار

۴_قربانی یعنی وسیله‌ای برای تقرب به معشوق. بنابراین بهترین قربانی آن چیزهایی هستند که مانع وصول عاشق و معشوق می‌شوند یعنی خودخواهی‌ها و اصرار بر امیال شخصی. عاشق واقعی باید منیت خود را در پای معشوق سر ببرد و حتی از هستی خود بگذرد اما کدام معشوق سزاوار است تا برایش خود را قربانی کنیم ؟

تلاطم جسم و روح

۵_یکی از دلایل مهم جهانی شدن شخصیت بوعلی‌سینا این است که او در زمان حیاتش هرگز در زمانی خاص و مکانی خاص و موقعیتی خاص زمین‌گیر نمی‌شد و جسم او نیز مانند روحش در تلاطم بود و بر سرپنجه زندگی می‌کرد بااین‌وجود فرصتی را که او برای تمرکز و تفکر اختصاص می‌داد همیشگی ترین بخش شبانه‌روزی‌اش را شامل می‌شد. از این‌که روز تولدم با او در یک روز ماه شمسی است خوشحالم .

وسعت نظر

۶_دور از همه ی بدبینی ها، قله ای سربه فلک کشیده است که انسان های موفق نام آن قله را بلندنظری و وسعت نظر گذاشته اند و جز به پای اراده و قدم های بلند همت ، نمیتوان به آن قله رسید.

انتخاب به جای دیگری

۷_مهم‌ترین کار انسان‌ها انتخاب درست بین خوب و بد، خوب و خوب‌تر، بد و بدتر، خوب و بدتر، خوب‌تر و بد و خوب‌تر و بدتر است اما بعضی از انسان‌ها به‌جای آنکه مهم‌ترین کار را برای خود انجام دهند خود را رها کرده و به‌جای دیگران انتخاب می‌کنند یا درحالی‌که مهم‌ترین کار خود را به‌درستی انجام نداده‌اند اکنون می‌خواهند به‌جای دیگران مهم‌ترین کار مربوط به آن‌ها را انجام دهند. فاجعه ناگوار یعنی همین .

رخنه در نهان دل

۸_انرژی های هستی بخش در نهان دل انسان ها نهفته است و یک دلبر ماهر ، به خوبی میداند که این انرژی های نهفته را چگونه آزاد کند و با دلربایی و دلفریبی، مالک مملکت وجود یک انسان شود و انرژی های او را تنها به سوی خود جذب کند.

راه روشن

۹_اگر نبود جز زیارت جامعه کبیره که یادگار بی‌بدیل امام هادی صلوات‌الله‌علیه است، باز هم حجت بر شیعیان تمام بود و عذری از هیچ شیعه غافلی پذیرفته نبود. پس با وجود زیارت جامعه کبیره حجت تمام و راه روشن است .

غنیمت

۱۰_برای رسیدن به فردایی بهتر لحظه‌ای را که در آن قرار دارید کم‌اهمیت تلقی نکنید و مطمئن باشید اگر بهترین کاری را که در این لحظه می‌توانید انجام دهید نکنید، هیچ فردای بهتری در انتظار شما نخواهد بود پس آینده نتیجه‌ای امروز است .

اشاره هایی کوتاه برای نظرهای بلند ( بخش پنجاه و نهم)

توسط ادمین | چهارشنبه یکم تیر ۱۴۰۱ | 0:49

عزم و اراده

۱_کارهای روزمره تنها با عزم و اراده با اهداف کلی انسان انطباق پیدا می‌کند و الا آرزوهای انسان کم نیستند .

توفیق دیدار

۲_مهدی جان از گناه غفلت ما کریمانه درگذر. ما می‌دانیم که شما هدایتگر حاضر ولی از نظرها غایبی، ولی کاری نمی‌کنیم که موجب کسب توفیق دیدار تو باشد .خجالت زده‌ایم و امیدوار به مهربانی تو و لطف بی‌کران خدای تو .

خودت را دریاب

۳_نیازهای انسان دو بخش است، نخست نیازهای او به قابلیت‌های خودش و دوم احتیاج به امکانات و ابزارهای بیرونی. حالا اگر انسانی عمر خود را در رفع نیاز دوم صرف کند و به نخستین احتیاج خود بی‌توجه باشد به همان صاحب قدرت و ثروت و شهرتی تبدیل می‌شود که بویی از انسانیت نبرده‌است .

بی انتظار

4_کسی که وجود او کثیر است جواد است اما امام جواد علیه‌السلام کسی بود که جود او هم کثیر بود و هم بدون تقاضای مابه‌ازا و بدون توقع جبران،کسی که وجود او کثیر است  می‌بخشید و بخشش خود وجه المعامله قرار نمی‌داد جانم به فدای نامش

فداکاری و گذشت

۵_ازدواج میدان وسیعی برای تکامل و تعالی زوجین در عرصه‌های گوناگون حیات است و کامل‌ترین و عالی‌ترین زوج و زوجه کسی است که به‌خاطر تمایل دیگری از تمایلات خود صرف‌نظر کند و حیرت‌انگیزترین فراز زندگی آنجایی است که زوجین موفقیت خود را در رضایت طرف مقابل نمی‌دانند بلکه کمال توفیق را در اطمینان از انجام وظایف عاشقانه‌اش جستجو می‌کنند و برای حصول این اطمینان ممکن است از همسر خود بپرسد مرا در همسری چگونه یافتی؟

مقاومت اسلامی

۶_مقاومت اسلامی اعم است از : 
عدالت علوی، صبر و صلح حسنی، شهادت حسینی، مناجات سجادی، علم‌آموزی باقری، صدق جعفری، کظم غیظ موسوی، رضایت تقیه وار رضوی، بخشش جوادی، هدایت نقوی، صلابت عسکری و صلاحیت مهدوی سلام الله و ملائکه علیهم اجمعین، که این مقاومت اسلامی تنها با نگین بی‌مثال خلق محمدی صلوات الله و جمیع خلقه علیه و آله کامل می‌شود.

تقابل میان عقل و قلب

۷_قلب گیرنده قوی اما منفعل است و عقل گیرنده‌ای ضعیف اما فعال و محاسبه‌گر؛ هم عقل و هم قلب قابلیت‌های مثبت قابل رشد و تربیتی دارند که انسان نیازمند همه آن‌هاست. خاستگاه فیزیکی و مادی هر دوی آن‌ها سرتاسر سازمان مغز و دستگاه عصبی ماست .

نگاه محبوب

۸_آیا هرگز فکر کرده‌ایم که محبوبیت در نگاه محبوب ما، وصف چه کسانی است و آن‌ها چرا محبوب محبوب ما هستند ؟

اسارت و آزادی

۹_آزادی اشخاص در پاسخ‌گویی به تمایلات شخصی، غیر از آزادی نوع بشر از بند نیاز به تمکین امیال است و حقیقت آزادی این است که من و تو مجبور نباشیم احتیاجی را اجابت کنیم که ما را محتاج‌تر می‌کند که این خود تعمیق و توسعه اسارت است و اوج آزادی، آزادی بشر بعد از ظهور انسان کامل یعنی امام‌زمان سلام‌الله علیه است .

وظیفه شرعی

۱۰_توحیدی که از مسیر معرفی‌شده از سوی پروردگار نباشد ولایت اهل‌بیت علیه‌السلام را شرک می‌داند و ولایت اموی و عباسی را وظیفه شرعی معرفی می‌کند و حاصل نهایی این توحید وهابیت است که نکاح نامیمون این فرقه ضاله با صهیونیست‌ها یهودی و مسیحی فرزندان نامشروعی همچون آل‌سعود، طالبان، القاعده و داعش را پدید می‌آورد .

مشخصات وب
این وبلاگ توسط ادمین و با نظارت استاد محمد پیکری اداره می شود
آرشیو وب
  • آبان ۱۴۰۱
  • مرداد ۱۴۰۱
  • تیر ۱۴۰۱
  • خرداد ۱۴۰۱
  • اردیبهشت ۱۴۰۱
  • فروردین ۱۴۰۱
  • اسفند ۱۴۰۰
  • بهمن ۱۴۰۰
  • دی ۱۴۰۰
  • آذر ۱۴۰۰
  • آبان ۱۴۰۰
  • اسفند ۱۳۹۹
  • آذر ۱۳۹۹
  • خرداد ۱۳۹۹
  • فروردین ۱۳۹۹
  • اسفند ۱۳۹۸
  • دی ۱۳۹۸
  • آذر ۱۳۹۸
  • آبان ۱۳۹۸
  • مهر ۱۳۹۸

B L O G F A . C O M

تمامی حقوق برای وب نوشت استاد محمد پیکری محفوظ است .