مصمم
۱_برای کسی که تصمیم گرفتهاست نبیند، روشنایی و تاریکی یکسان است اما آن کس که مصمم است تا مطلوب خود را پیدا کند حتی در تاریکی و بدون چشم هم آن را میجوید .
تجربه های پرفراز و نشیب
۲_نازپروردگی یک نقطهضعف است نه یک فضیلت پس این ضعف را به فرزندان خود هدیه نکنید و اجازه بدهید توانایی مواجه شدن با سختیها و تلخیهای زندگی را بهتدریج کسب کنند .
انتخاب صحیح
۳_یک انتخاب اشتباه با سرزنش، اصلاح یا جبران نمیشود و با یک انتخاب اشتباهتر علاج و درمان نمیشود پس راه درست انتخاب صحیح است .
نابجا
۴_لطف و خوبی بیجا خود نوعی بدی است .
گره گشایی
۵_امام عصر ارواحنافداه بعداز ظهورش فقیر و مسکین و محتاج دیگران نیست ، بلکه غنی و بخشنده و کریم است.پس چون دستش باز است گره از دستها میگشاید و چون مال دارد به فقرا میبخشد و هرگز مال دیگران را بهجای دیگران به دیگران نمیبخشد بنابراین شیعه او نیز باید برای تأمین مقدمات دستگیری تلاش کند و تنها به فکر ارتزاق خودش نباشد اما تلاشی حلال و بهدور از حرص و طمع و روشهای حرام .
مقصر اصلی
۶_فرعون درون آدمی گاهی چنان تکبر میورزد که دلسوزترین کسان و نزدیکان انسان را هم دشمن جلوه میدهد تاآنجاکه خدا را هم در مشکلاتش مقصر میداند اما خودش را نه .
انسان های خودساخته
۷_آرامش همان قدرت کنترل و مدیریت هیجانات است پس آرامش یک نیروی درونی است و اما عوامل بیرونی، هم در پیدایش، دوام و استمرار آن و هم در بههم خوردن و از بین رفتن آن دخالت و تأثیر تام ندارند چون انسانهای خودساخته در سختترین و دشوارترین شرایط نیز آرامش خود را حفظ میکنند .
میوه ی کال
۸_یکی از معانی عشق بین دو نفر این است که اراده هر یک در اراده دیگری ذوب شود. یعنی متابعت متقابل هر دو از یکدیگر بدون جروبحث و چونوچرا باشد پس اگر عاشقی اراده خود را به ارادهی معشوق ترجیح داد او عاشق دروغگویی است و ادعای عشق از سوی او پوچ است و تنها بر تن هوس، لباس عشق پوشاندهاست. اما اگر معشوق، اراده خود را به ارادهی عاشق ترجیح داد این عشق نیز یکطرفه و ناقص است و مانند میوه کال و نارس تنها سوءهاضمه میآورد بنابراین موجب دردسر و حاصل آن ناکامی است .
مهدی موعود
۹_آن کس که هدایت شدهاست مهدی است و به هر میزان که هدایت شدهاست مجرای فیض هدایت قرار میگیرد پس مهدی موعود بزرگترین امید ما برای دریافت کاملترین هدایت است و در زمان غیبت آن یار سفر کرده ولایتفقیه هدایت یافتهای که مرید اوست تکلیف عقلایی شیعه است .
سقوط انسان
۱۰_سستی و تنبلی نخستین گام هلاکت و سقوط در ورطه بیآبرویی انسان است .