تشخیص بین حقیقت و جهل
۱_حقیقت علم آن است که انسان را به سوی نور هدایت کند و هر آنچه که تاریکی را بر زندگی بشر مسلط میکند علم نیست، بلکه جهل است و دوران ظهور حجت حق امام عصر ارواح من سواه فداه، عقول انسانها ،علم حقیقی را از علم پوشالی و منجر به جهل و تاریکی را تشخیص میدهد چون منجی بشر سلام الله علیه جاهلان عالم نما را رسوا میکند .
ناشکر
۲_اگر عیبی همیشگی شد به حسن تبدیل نمیشود و تنها بهخاطر آنکه عادی میشود تحمل آن راحتتر است،اما میان عیوب، عیب ناسپاسی و نمکنشناسی هیچوقت عادی نمیشود و هرگز قابلتحمل نیست .
مراتب نور
۳_ولایت خداوند یعنی ولایت نور و رؤیت نور مستلزم داشتن قدرت بینایی و وجود بصیرت است. پس انسانهای کوردل و تاریک اندیش از دیدن و بهره بردن و پیوند با نور آسمانها و زمین محروماند و خروج آنها از ظلمتها به سوی نور متوقف است و حرکت آنها معکوس است چون خداوند به دلیل بیبصیرتی ،آنها را از نور خارج و به ظلمتها گرفتار میکند و چون نور مراتب دارد ولایت نور نیز مراتب دارد درنتیجه پیوند با هر مرتبه از ولایت نور محتاج همان میزان از بصیرت است .
معشوق نیمه راه
۴_معشوق شما محرم شما نیست الا آنکه او نیز عاشق شما باشد و مسیر عشق راهی دراز در زمین بلا خیز زندگی است و معلوم نیست که هر عاشقی تا کجای راه سختیها و ناملایمات را تحمل میکند پس رازها و اسرار خود را حتی به عاشق خود نگویید چون تضمینی وجود ندارد که در این راه دراز شما یگانه معشوق او بمانید شاید معشوق دیگر در بین راه برسد و او را محرم خود سازد .
لحظه تولد
۵_مبدأ تاریخ زندگی ظاهری انسانها یا ماه است و یا خورشید و یا یک ابر انسانی که عیسی روحالله علیهالسلام است. اما مبدأ تاریخ حیات واقعی هر انسانی ، لحظه تولد یک انگیزه متعالی و همت آفرین است که حرکتساز در تمام ثانیههای عمر او باشد و بهراستی که انگیزه از درخشش ماه و تابش خورشید زیباتر و از دم مسیحایی حیاتبخش تر است و برای هر انسانی مولودی مبارک است .
قباحت دزدی
۶_دزدی قبیح است چه با نقاب و شبانه و یکباره، چه بینقاب و هرروزه و صدباره.چه با سیه رویی چه با تظاهر و خوشرویی چه با مقدمه و چه بیمقدمه چه به وسیله دستان دزد و چه به وسیله دستان خود مالباخته، چه با بیخبری چه با فریب توسط گزارشهای خبری به هر شکلی باشد دزدی قبیح است چه رئیس دزدها باشید که یکی از آنها .
حرص و طمع و حسادت
۷_آنهایی که چشم دیدن موفقیت دیگران را ندارند اهداف خود را حسودانه انتخاب میکنند و امیال خود را حریصانه طلب میکنند و با وجود برخورداریهای نسبی در رنج نارضایتی از وضع موجود، عمر خود را به سر میبرند .
تحقق فرج
۸_امر فرج هنگامی محقق میشود که فهم ضرورت ظهور منجی عادل فراگیر شود .
اجتناب از مشورت ناآگاهانه
۹_مشورت با نااهل یعنی نظر خواستن از کسی که علم و تخصص او به حد نصاب مطلوب نرسیده و تجربههای ناموفق در کارنامه دارد یا خیرخواه شما نیست یا منفعتی در موضوع مورد مشاوره برایش نهفتهاست نتیجه چنین مشورتی فاصله گرفتن از حق است .
بهای از دست دادن یا ارزش بدست آوردن
۱۰_بهای هر بدست آوردنی از دست دادن بعضی از چیزهایی است که اکنون در دستان شماست. شاید تشخیص ارزش از کف دادن سرمایههای موجود، شما را منصرف یا مصممتر کند.